המדריך המפורט להכנת חומוס ביתי מושלם (עם בונוס של רוטב חמוץ כמו במסעדות)

המדריך המפורט להכנת חומוס ביתי מושלם (עם בונוס של רוטב חמוץ כמו במסעדות)

חומוס הוא ללא ספק המאכל הלאומי. קשה למצוא מקרר ישראלי שאין בו קופסת חומוס אחת לרפואה, ונחשב לאחת המנות האהובות ביותר על מבוגרים וילדים.

בין אם בסנדוויץ' עם מלפפון חמוץ או בניגוב של פיתה, חומוס ישמח לבב אנוש והוא מושלם כארוחה מהירה, משביעה ועשירה בחלבונים ובערכים תזונתיים נוספים, שניתן לאכול בבית, או לקחת איתנו לפיקניק בחיק הטבע.

עכשיו יש לכם הזדמנות מצוינת ללמוד איך מכינים חומוס בבית, ובכך ליהנות לא רק מטעם עשיר ונפלא, אלא גם מכל היתרונות הבריאותיים המלאים שלו, שכן ההבדל בין המוצר הביתי לזה הקנוי הוא מהותי, ובעיקר בשל העובדה שפה מקבלים שליטה מלאה על חומרי הגלם שנכנסים לתוכו.

בנוגע לכמה פיות שנפערים בזה הרגע ואומרים לעצמם – עד פה. אין לי מה לעשות בחיים חוץ מלהכין גם חומוס? אז אני כבר מקדימה ואומרת שאם תדעו לנצל נכונה את הטיפים המעולים שאתן בהמשך, תראו כמה קל, פשוט ולא מסובך לדאוג לכך שממרח חומוס ביתי טעים ובריא יהיה זמין אצלכם במקרר בכל רגע נתון.

אנו נחלק את הכנת החומוס למספר שלבים: השרייה, בישול ועיבוד.

img_8148-002

השרייה

ראשית דבר ולפני הכל, החומוס זקוק להשריה ארוכה במי ברז. התהליך הזה אינו צורך דבר למעט החלטה בדבר מועד ההכנה שבחרתם לעצמכם. ההשריה היא לטווח של 12 שעות לפחות וגם אם החומוס יושרה 24 שעות, כי לא הספקתם להתעסק איתו במועד שבחרתם, אז אין עם זה כל בעיה.

  • השרייה ארוכה, בעיקר בתקופה החמה של הקיץ, כדאי לעשות במקרר. כך אנו נהיה סמוכים ובטוחים שהחומוס לא יתקלקל.
  • מדי כמה שעות יש להחליף את מי ההשריה במי ברז נקיים. פשוט מעבירים את החומוס למסננת, שופכים את המים ומעבירים למים חדשים.
  • הסוד הגדול – בכדי שיהיה לנו חומוס זמין תמיד במקרר, אני משרה מראש קילו שלם של חומוס, מבשלת את כולו, ולאחר מכן מקפיאה שקיות של מנות בנות 250 גרם כל אחת. כשנגמר החומוס במקרר, אני מוציאה שקית חדשה מההקפאה ומכינה עוד ממרח.

בישול

לאחר ההשריה מסננים את החומוס ומכניסים אותו לסיר גדול. כפי שאמרתי בסעיף הקודם, אני מכינה קילו של גרגירי חומוס יחד בשביל ליהנות תקופה ארוכה יותר מממרח חומוס ביתי, ובשביל לא לחזור שוב ושוב על תהליך ההשריה והבישול.

  • את הסיר ממלאים בהרבה מים. קחו בחשבון שהגרגירים מתנפחים ותופסים עוד מקום.
  • למי הבישול מוסיפים כף של סודה לשתייה שתזרז את תהליך ריכוך הגרגירים.
  • בכדי לקצר את הזמן משמעותית, רצוי להשתמש בסיר לחץ. בישול בסיר לחץ יביא לגרגירים רכים ומוכנים לשימוש לאחר שעה. במידה ואין סיר כזה בנמצא אז פשוט מבשלים בסיר רגיל עד שהגרגירים רכים מאד, כלומר – בלחיצה של שני אצבעות הם נמעכים בקלות.
  • יש שמשתמשים במי הבישול בהכנת הממרח. אני לא אוהבת את ההרגשה שיש סודה לשתייה בתוך החומוס שלי, ולכן משתמשת במי ברז נקיים. לבחירתכם.
  • img_8733

עיבוד

לאחר שגרגירי החומוס רכים, מחלקים אותם לשקיות של 250 גרם כל אחת, ומכניסים להקפאה. משאירים כמות אחת בחוץ ואיתה מכינים את הממרח. מעבירים למעבד מזון עם להב פלדה את גרגירי החומוס עם הטחינה, המים והתבלינים ומעבדים עד לקבלת ממרח חומוס מושלם. בהמשך תקבלו את המתכון עם הכמויות המדויקות.

  • לאחר הבישול יש לברור החוצה גרגירים שנראים לכם פגומים.
  • אני טוחנת את הגרגירים עם הקליפה שלהם וזה יוצא מעולה, אך אם אתם רוצים לקלף אותם השיטה היא פשוטה – מכניסים את כל הגרגירים המבושלים לקערה גדולה עם מים, משפשפים אותם בעדינות בזה בזה בעזרת כפות הידיים, והקליפות פשוט נפרדות וצפות מעלה אל המים. כל שנותר הוא לאסוף אותם ולהשליך. מספר פעמים כאלה ורוב הגרגירים חפים מקליפה.
  • כמות הטחינה והמים יכולה להשתנות בהתאם לרצון שלכם. יותר טחינה תהפוך את החומוס לרך ועשיר יותר. יותר מים יהפכו אותו לדליל יותר.
  • זמן העיבוד במעבד המזון גם הוא יכול להשתנות בהתאם לבחירתכם. אם אתם מעדיפים ממרח גרגירי יותר, העיבוד יהיה קצר יותר. אם תעדיפו ממרח חלק יותר, העיבוד יהיה ארוך יותר.
  • לטעום, לטעום ושוב לטעום. גם אם אני ארשום לכם במתכון את הכמויות המדויקות של התבלינים, אין כמו לטעום תוך כדי העיבוד ולהחליט אם אתם רוצים עוד. מה שמשפיע במיוחד על הטעם של הממרח המוכן הוא הכמון, ואתם צריכים לטעום תוך כדי שאתם מעבדים את הגרגירים ולהחליט האם אתם רוצים להוסיף עוד קצת ממנו. לא תאמינו כמה משמעותית היא הוספה של עוד רבע כפית לטעם.
  • כשמוציאים שקית של גרגירים קפואים מהמקפיא, יש להוציא את הגוש הקפוא מהשקית לתוך קערה, לשפוך עליה מים רותחים והם ברגע נפרדים זה מזה ומפשירים.

זהו! יש חומוס! והוא כל כך טעים! עכשיו רק צריך להחליט איך הכי רוצים לאכול אותו. אני תמיד מעדיפה בצלחת עם שמן זית ורוטב חמוץ של לימון ושום, כמו במסעדות.

img_8675

חומוס ביתי

בקיצור ולעניין –  (אך יחד עם זאת אין לדלג על ההוראות המפורטות הרשומות מעלה.)

משרים קילו חומוס במים במשך 12 שעות במקרר, מחליפים את המים מדי פעם. מסננים ומעבירים לסיר מלא במי ברז. מוסיפים כף סודה לשתייה ומבשלים עד לריכוך מלא של הגרגירים. מסננים. מחלקים למנות של 250 גרם ומקפיאים את אלה שלא משתמשים בהם כרגע.

החומרים למנה: (ניתן להכפיל כמויות)

250 גרם חומוס מבושל
1/2 כוס טחינה גולמית
1/4 כוס מיץ לימון סחוט טרי
1/2 כוס מי ברז
1 כפית שטוחה מלח
2 כפיות גדושות כמון

אופן ההכנה:

מכניסים את כל החומרים למעבד מזון וטוחנים עד לקבלת מרקם חלק. טועמים ומוסיפים עוד כמון לפי הטעם.

רוטב לימון שום ופלפלים (תטבילה)

4 פלפלים ירוקים חריפים מסוג חלפיניו
2 שיני שום כתושות
1/3 כוס מיץ לימון טבעי
3 כפות שמן זית
קמצוץ מלח

אופן ההכנה:

שוטפים את הפלפלים, חוצים ומסירים את הגרעינים. (רצוי לעשות זאת בעזרת כפפות)

קוצצים דק בסכין או טוחנים בבלנדר מוט.

מערבבים יחד עם כל החומרים ויוצקים על צלחת חומוס. בוזקים פטרוזיליה קצוצה על כל המנה.

 מתכון חומוס ביתי גם באתר שופרסל 

תגובות

תגובות

3 תגובות

  • אורית
    18 באוקטובר 2016 16:44

    תודה רבה. עכשיו אכין חומוס בבית.

  • רותי וקסמן
    14 באוקטובר 2016 10:52

    רצוי תמיד לעשות חומוס כזה בבית ולמנוע סלמונלה ליסטריה ושאר מרעין בישין
    אחלה מתכון דפני. חג שמח

    • דפני פתיחה
      18 באוקטובר 2016 10:06

      שמחה לשמוע שקלעתי בול. מועדים לשמחה! דפני.

השארת תגובה

אשמח לשמוע מכם!

אולי יעניין אותך גם...

%d בלוגרים אהבו את זה: