חלות דבש רכות ומתוקות

חלות דבש רכות ומתוקות

זכרונות מיום כיפור:

• אמא ואבא נחים במיטתם ואני במטבח אוכלת מרק לארוחת הצהרים כשלפתע קורעת את האוויר אזעקה. אני רצה לחדר ההורים וצופה בהם מתלבשים בבהלה. מקלט. מלחמה.
• הילדים הקטנים שלי רוכבים על אופניים. הכביש מלא ברבים כמותם, ואני רצה אחריהם בשמש הקופחת מנסה לשרוד את הצום בכוחות אחרונים תוך נסיון נואש להחזיר אותם הביתה בשלום.
• חצי שעה לסוף הצום – הגדולה כבר גדולה ונכנסת למקלחת לאחר יום של רכיבה בשמש. שניה קטנה לאחר שאני מברכת בליבי על עוד יום כיפור שהסתיים בשלום, נשמעת צרחה ואני מוצאת אותה פצועה ומדממת לאחר שהחליקה באמבט. מיון. תפרים.

אפשר להבין שזכרונות יותר מדי טובים אין לי מהיום הזה, אבל יש דבר אחד שלא משתנה אף פעם במהלך השנים והוא הביס הראשון שלאחר הצום.

בסוף כל צום היה מוציא אבי צלחת קטנה, מזליף לתוכה מעט שמן ובוזק לתוכו מלח. ערבוב קל והנה התענוג האמיתי – חלה טריה טבולה בתוך התערובת הזו. שניים שלושה ביסים, והנה הקיבה מוכנה ומזומנה לקבל אליה כל דבר מאכל. לא משנה כמה שנים עברו מאותו היום בו טעמתי לראשונה את מה שאני מכנה מעדן, בסוף כל יום כיפור אני ממשיכה להתענג על טעמו המופלא של השמן בחלה ויודעת שבבית אחר אבי ישוב לשולחן האוכל וטובל כמוני.

ואם כבר חלה, אז כמובן שאין כמו חלה ביתית רכה ונימוחה. ויש לי מתכון משגע לתת לכם. מתכון מנצח שמצליח תמיד, גם לאלה שמעולם לא הכינו לחם ביתי בעבר, והחלה נשארת טרייה וטעימה במשך מספר ימים. הכמות היא לשתי חלות גדולות או 10 לחמניות קלועות קטנות.

החומרים:
1 קילו קמח שמרים
חצי כוס דבש
2 ביצים
חצי כוס שמן קנולה
2 כוסות מים חמימים (ערבוב של כוס וחצי מים קרים עם חצי כוס מים רותחים)
חצי כפית מלח

לציפוי: מערבבים יחד:
1 חלמון ביצה
כפית מים
חצי כפית דבש
שומשום לבן / שחור לפי בחירה

אופן ההכנה:
מכניסים לקערת המיקסר את הקמח, הדבש, הביצים השמן ומתחילים לערבל עם וו הלישה.
מוסיפים כוס וחצי מים חמימים וממשיכים לערבל. זמן העירבול של הבצק הוא 8 דקות שבמהלכם מוסיפים את יתרת המים באם יש צורך. (טיפ בנוגע למים בסוף המתכון)
לאחר שמונת הדקות יש להוסיף את המלח ולהמשיך לערבל שתי דקות נוספות.
מכסים את הקערה במגבת ומניחים במקום חמים להתפחה. זמן ההתפחה הוא כשעה שלאחריה הוא מכפיל את נפחו.

קולאז-10-300x300

IMG_4430-300x225

 

נותנים מכת אגרוף קלה לבצק התפוח בכדי להוציא את האוויר ומחלקים אותו ל-10 חלקים (לחלות קטנות) או לשני חלקים (לחלות גדולות).
כל חלק מחלקים לשלושה ויוצרים מכל אחד מהם גליל ארוך. מכל שלושה גלילים קולעים צמה כאשר יש להקפיד להדביק היטב את קצוות החלה ולקפל אותן לכיוון בסיס החלה.
מורחים את החלות בתערובת הציפוי ובוזקים שומשום.
מניחים להתפחה נוספת של עשרים דקות ומכניסים לתנור מחומם לחום של 150 מעלות, כאשר את התבנית מניחים ברבע התחתון של התנור. כלומר בשלבי התנור בין הכי תחתון לבין האמצעי. אופים כעשרים דקות עד שהחלות מזהיבות יפה. זה הסימן שהן מוכנות.

טיפ בנוגע למים בהכנת החלות: אם במהלך הערבול הבצק נראה לכם גבשושי ולא אחיד יש להוסיף כל פעם קצת מים עד שהוא מתאחד. יכול גם להיות מצב שתצטרכו גם עוד רבע כוס מים מעבר לכמות. אין עם זה בעיה. הכנת הבצק תלויה רבות בלחות שבאוויר ולכן אנו נותנים לו בכל פעם את כמות המים הדרושה. לפעמים זה פחות, לפעמים זה יותר.
אם קרה והוספתם יותר מדי מים והבצק נראה לכם רטוב מדי אזי מוסיפים כף או שתיים של קמח רגיל והבצק מסתדר.

IMG_4448-300x225

בברכת גמר חתימה טובה וצום קל ומועיל.

 

תגובות

תגובות

השארת תגובה

אשמח לשמוע מכם!

אולי יעניין אותך גם...

%d בלוגרים אהבו את זה: