פתיתים – כל מה שרציתם לדעת על מה ואיך עושים

פתיתים – כל מה שרציתם לדעת על מה ואיך עושים

פתיתים. די במילה הזו בשביל להציף את הלב בזיכרונות וטעמים מאוכל של בית. חופש עכשיו והילדים בבית, ולנו חם ואין כוח וחשק לבישולים ארוכים, כך שאם יש זמן מושלם ליהנות מהם זה עכשיו. מה גם שאני לא חושבת שיש מי, מילד ועד מבוגר, שיתנגד לארוחת צהרים חמה של פתיתים. רצוי עם איזו תוספת שמגיעה עם רוטב עשיר וסלט.

אם יש מאכל כלשהו שאנחנו יכולים להתגאות בו שהוא לגמרי שלנו – זה הם. הפתיתים הומצאו בתקופת הצנע לאחר בקשה מיוחדת של ראש ממשלתנו הראשון, דוד בן גוריון, לייצר מוצר זול מחיטה שיחליף את האורז. עקב כך זכו הפתיתים לכינוי: “אורז בן גוריון” והם יוצרו בתחילה בצורה של גרגיר אורז ובהמשך קיבלו צורת גרגירים עגולים שזכו לשם: קוסקוס ישראלי. היום כבר ניתן למצוא את הפתיתים במגוון רחב של צורות כשדבר אחד לא השתנה מעולם: הטעם.

בעוד שבעבר היה נהוג להכין פתיתים באותה דרך ההכנה של אורז, היום השתדרגה דרך ההכנה וההגשה וניתן לראות את הפתיתים משולבים היום בדרכים שונות במאכלים רבים בבתים ואף במסעדות.

יחד עם זאת, כמה שפשוטה היא כביכול דרך הכנתם, אני שומעת חדשות לבקרים שאנשים לא ממש יודעים איך להכין אותם, ולא מעט מתקבל תוצר סופי דביק וגושי אם כי טעים. שלא לדבר על זה שאם הם נשארים יום אחד במקרר הם כבר הופכים לסוג של אתגר קולינרי שצריך לפצח את דרך הוצאתו מן הסיר…

אי לכך, החלטתי להרים את הכפפה ואני שמחה להגיש לכם היום את המילון השלם להכנת פתיתים, ועוד רעיונות לשדרוג והגשה, כך שתוכלו להצליח תמיד בהכנת המאכל הטעים הזה ולגוון בכל פעם עם טעמים שונים.

איזה פתיתים לבחור? ממש לא משנה. דרך ההכנה היא זהה לכל הצורות של הפתיתים.

IMG_9353

אז איך מכינים?
את הפתיתים ניתן להכין בשני דרכים: דרך אחת היא כמו אורז, והדרך השניה היא כמו פסטה.

להכנה בסגנון של אורז שהיא גם הפופולרית יותר יש כמה כללים בסיסיים:

• שמן: את ההכנה מתחילים מטיגון הפתיתים בשמן בתוך סיר. מבחינת כמות השמן זה נתון להחלטתכם, אך כמובן, שלצערי ולצערכם העובדה בשטח קובעת שכמה שיותר שמן בזמן הטיגון – הפתיתים ייצאו מוצלחים וטעימים יותר. כמות השמן המומלצת לשקית אחת של פתיתים היא כרבע כוס. את הפתיתים יש לטגן בשמן תוך כדי ערבוב מתמיד בכדי למנוע את שריפתם. והם נשרפים מאד מהר אם לא שמים לב. מפסיקים לטגן ברגע שיש לנו בסיר תערובת של פתיתים לבנים וזהובים.

• שום בצל: ניתן לטגן בצל קצוץ עד להזהבה לפני הוספת הפתיתים, ולהמשיך לטגן יחד תוך כדי ערבוב עד להזהבה. לבצל הקצוץ ניתן להוסיף שן או שתיים כתושות של שום כחצי דקה לפני הוספת הפתיתים לסיר.

• מים: ברגע שהפתיתים קיבלו את הצבע הזהוב והיפה שלהם יש להוסיף מים רותחים לסיר. להבדיל מאורז, כאן אין צורך לספור כוסות ומספיק להוסיף מים בגובה שיכסה את הפתיתים ועוד קצת. (משהו כמו עוד 2 ס"מ מעל גובה הפתיתים) כן, ממש כמו אצל הסבתות. רצוי למלא מיכל גדול במים רותחים ולמלא פשוט עד הגובה המתאים.

IMG_5011

תבלינים ותוספות: לאחר הוספת המים מגיע שלב התיבול: ניתן להוסיף רק מלח אך רצוי להוסיף למים כף של אבקת מרק בטעם עוף מחומרים טבעיים. האבקה מדגישה מאד את הטעם של הפתיתים. אני מאד אוהבת להוסיף גם כפית של כורכום לקבלת פתיתים צהובים יותר. לקבלת פתיתים אדומים יש להוסיף למים כמה כפות של רסק עגבניות וכפית של פפריקה אדומה מתוקה. זאת בנוסף כמובן למלח ולאבקת המרק. לאוהבים עיקצוץ פיקנטי יותר ניתן להוסיף גם מעט פלפל. לאחר הוספת התבלינים ניתן להוסיף לסיר גם מעט ירקות קפואים כגון אפונה עם גזר, חומוס, לקט ירקות וכו'.

מבשלים: לאחר שסיימנו לפנק את הסיר שלנו בכל הטעמים הרצויים, יש להביא את המים שוב לרתיחה, לערבב בכדי לאוורר את התערובת שבסיר ולסגור את המכסה. מעבירים לאש הכי קטנה על הכיריים. מבשלים כחמש עשרה דקות שלאחריהן פותחים את הסיר, מערבבים, טועמים ובודקים את אחד הפתיתים בכדי לראות אם הוא התרכך. במידה והפתיתים עדיין לא רכים אז מכסים את הסיר וממשיכים לבשל עוד כמה דקות נוספות. במידה והם רכים מכבים את האש וסוגרים שוב את המכסה.

• הסוד: לאחר שמכבים את האש אין לפתוח את המכסה במשך 15 דקות. בזמן הזה שאריות המים והאדים ייספגו בפתיתים וייגרמו להם ל"הזעה" מה שייקל על הפרדתם זה מזה בהמשך. לאחר זמן זה, פותחים את המכסה ובעזרת מזלג מערבבים תוך כדי שמפוררים את הפתיתים ומפרידים אותם האחד מהשני. סוגרים את המכסה לעשר דקות נוספות וחוזרים על הפעולה. עכשיו קיבלתם פתיתים שהם "אחד אחד" וגם אם תכניסו את הסיר למקרר תקבלו אותם בדיוק באותו מצב צבירה ללא הידבקויות.

הכנה של פתיתים בסגנון פסטה:

shutterstock_188481971-mnc7exnwpkp7949fpprc6on8eg3ur590ret4thz3u8

הכנה זו היא בעצם הפשוטה והקלה ביותר, והתוצאה המתקבלת היא טעימה מאד:

מבשלים את הפתיתים בהרבה מים לכמה דקות עד שהם מתרככים, ולאחר מכן מעבירים אותם למסננת ומסננים. לאחר שלב זה מתחילים להכין את התוספת שתתמזג איתם:

• מכינים רוטב עגבניות כמו לפסטה, מערבבים עם הפתיתים תוך כדי בישול נוסף של כמה דקות יחד.

מכינים רוטב בולונז (רוטב של בשר טחון מטוגן עם רסק עגבניות) ומערבבים.

shutterstock_123280804

• מטגנים יחד כמה סוגים של ירקות טריים כמו בצל, פטריות, ברוקולי ו/או ירקות קפואים כאפונה וגזר, מתבלים ומערבבים. לירקות ניתן להוסיף נתחים קטנים של חזה עוף ולטגן יחד. למה שיוצא ניתן להוסיף גם רסק עגבניות ומים, לבשל יחד ולערבב.

• ניתן להקפיץ סוגים שונים של ירקות ולבשל עם חלב קוקוס ותבלינים. לאחר הבישול מאחדים עם הפתיתים ומקבלים סוג של ריזוטו פתיתים נהדר.

עוד דברים שאפשר לעשות עם פתיתים שהרתחנו כמו פסטה:

• למלא ירקות כפלפלים, קישואים, כרוב, עלי סלק ובעצם כל ירק שנוהגים למלא באורז ניתן למלא גם בפתיתים.

shutterstock_182080313

• ניתן להכין פשטידת פתיתים חלבית על ידי הוספה של גבינות ו/או ירקות וביצים, או בשרית על ידי הוספה של בשר טחון מטוגן ומתובל וביצים. מערבבים ולתנור.

• פתיתים ישדרגו בשמחה כל סלט. ניתן להוסיף לסלט ירקות עם חזה עוף מוקפץ או להכין טבולה פתיתים עם לימון והמון כוסברה ופטרוזיליה קצוצות.

פתיתים כתוספת למרק – יעשו יופי של עבודה במקום אטריות או שקדי מרק.

shutterstock_181499255

עד פה כל מה שרציתם לדעת על פתיתים ולא היה לכם את מי לשאול. אשמח לקרוא את התגובות שלכם ולשמוע גם רעיונות שלכם לעוד דברים שאפשר לעשות.

 

 

תגובות

תגובות

השארת תגובה

אשמח לשמוע מכם!

אולי יעניין אותך גם...

%d בלוגרים אהבו את זה: