כך תהפכו מתכון של עוגה חלבית לפרווה

כך תהפכו מתכון של עוגה חלבית לפרווה

אחת השאלות הנפוצות שאני נתקלת בהן, היא בנוגע להמרה של מתכונים חלביים לפרווה. אפשר להבין את זה, די מתסכל למצוא מתכון עם תמונה ממש מגרה, שפשוט חייבים להכין כקינוח שיסיים סעודה חגיגית, אך הוא מכיל מוצרי חלב והארוחה בשרית, ואצלכם במשפחה יש אנשים שומרי כשרות או שרגישים ללקטוז, בקיצור – בעיה.

אז מה עושים? אפשרות אחת היא לחפש מתכון אחר, שהרי מתכוני פרווה לא חסרים, והאפשרות האחרת היא להמיר את המוצרים החלביים באחרים כך שנשארים באותה הגברת עם אותה האדרת אבל נטולת מוצרי חלב לחלוטין.
כמו שאני תמיד אומרת – עם קצת יצירתיות ניתן להתגבר על כל מכשול ובכדי להפוך את החיים להרבה יותר קלים החלטתי לערוך רשימה של כל מה שיכול להופיע במתכונים ואיך ניתן להמיר אותו לפרווה.
מהיום – לא שוברים יותר את הראש, פשוט מסתכלים בטבלה ומחליפים.
לגזור ולשמור!

עוגות ספוג ובחושות:

IMG_8228

חמאה – האלמנטרי ביותר הוא להחליף חמאה במרגרינה או במרגרינה בטעם חמאה. ביחס שווה. נכון שהיום יש למרגרינה יחסי ציבור לא כל כך טובים אך דווקא הם אלה שגרמו ליצרנים להוציא לאחרונה מרגרינות עם הרבה פחות שומן רווי ושומן טראנס ממה שהיה נהוג עד כה ואנחנו רק מרוויחים מזה. בכל מקרה, אם ניקח בחשבון שעוגה מכילה כ- 200 גרם חמאה ונחתכת ל- 20 מנות, יוצא שבכל פרוסה יש כעשר גרם מרגרינה בלבד כך שהשד אינו נורא כל כך. יחד עם זאת – במידה והמתכון מכיל חמאה קרה או רכה עדיף להשתמש במרגרינה. באם המתכון מכיל חמאה מומסת – ניתן להמיר את החמאה בשמן ביחס כזה: 200 גרם חמאה = 1 כוס שמן.

חלב ושמנת מתוקה- את החלב ואת השמנת מתוקה בעוגה בחושה ניתן להמיר בשמנת צמחית המתאימה לבישול או בחלב קוקוס. לשמנת הזו יתרון נוסף בכך שהיא דלה באחוזי שומן באופן משמעותי ביחס לשמנת מתוקה. ניתן למצוא היום שמנות צמחיות לבישול עם 10-15 אחוזי שומן לעומת 32-38 אחוזי שומן בשמנות החלביות. חלב קוקוס מגיע בשני אופנים – מי קוקוס וקרם קוקוס. כשההבדל ביניהם הוא ברמת השומן והטעם לטובת קרם הקוקוס.

שמנת חמוצה, אשל, יוגורט, ריוויון – כל אלה משמשים בעוגה על תקן נוזלים ולכן ניתן להמיר אותם בכל נוזל אחר: מים, נס קפה שהוכן ממש כמו שרגילים רק בלי החלב והסוכר, מיץ תפוזים או מיץ מכל פרי אחר שלדעתכם ישתלב בטעם העוגה (ניתן לקנות מיץ סחוט טרי), יין אדום מתוק או חלב קוקוס. היחס הוא 1 מיכל של שמנת חמוצה, אשל או יוגורט או כוס רוויון = 1 כוס נוזלים.
חומר גלם מפתיע נוסף ומעניין שניתן להשתמש בו הוא – רסק תפוחים ללא סוכר שקונים בקופסת שימורים, ביחס של כוס רסק תפוחים למיכל.

עוגות קרם

IMG_3079-300x225

בהנחה שבסיס העוגה מכיל גם הוא מוצרי חלב, ממירים את המוצרים החלביים לפי הנכתב למעלה ועכשיו הגיע הזמן לחלק החגיגי: הקרם.
קצפת- את השמנת המתוקה ממירים בשמנת צמחית להקצפה אשר כבר מגיעה ממותקת ולכן יש לדלג על הסוכר שיש להוסיף לשמנת המתוקה שבמתכון.
פשוט מקציפים, מורחים או מקשטים לפי הצורך. במידה רוצים לעדן קצת את הטעם הצמחי ועל הדרך גם לשדרג את העוגה, ניתן להוסיף לאחר ההקצפה שוקולד לבן מומס, מחית פרי (מוכנה), ממרח חלבה או אפילו מחית פיסטוק.

מוס שוקולד- את מוס השוקולד במתכון הפכו לפרווה על ידי הוספה של שוקולד מריר מומס במיקרו לשמנת מתוקה צמחית שהקצפתם. שימו לב שהמסה של שוקולד במיקרו יש לעשות בפולסים קצרים בכדי לא לשרוף את השוקולד. יש לכוון את הטיימר לעשרים שניות, לערבב, לשים לעוד 10 שניות ולערבב שוב וכך עד להמסה מלאה.

קרם שוקולד- קרם שוקולד לציפוי עוגה מכיל לעתים קרובות שמנת מתוקה. את השמנת הזו ניתן להמיר בקלות בקרם קוקוס או שמנת צמחית לבישול. אין שום הבדל בטעם או במרקם. באם קרם השוקולד מכיל חמאה – יש להמיר אותה במרגרינה או במרגרינה בטעם חמאה.

פשטידות וקישים:

כשמדובר בפשטידה שכל המהות שלה היא חלבית אז קצת קשה וגם לא כדאי לשחק. פשטידה שמכילה סוגים שונים של גבינות היא חלבית וכזו כדאי שתישאר. ההמרה בפשטידות היא בעיקר לגבי פשטידות על בסיס ירקות שבהן התוספת החלבית היא שולית כגון חמאה בבסיס ושמנת בתערובת.
את החמאה ממירים במרגרינה או במרגרינה בטעם חמאה ביחס שווה.
חלב ממירים במים, חלב קוקוס או חלב סויה ביחס שווה.
שמנת חמוצה או מתוקה ממירים במיונז (כן!) או בחלב קוקוס ביחס שווה.

הקרמת מרקים ותבשילים בשריים:

והיה ומצאתם מתכון משגע אך הוא מוקרם או מבושל בשמנת, אין סיבה לוותר עליו. קרם הקוקוס עליו כבר הרחבתי הוא רחב אופקים והבישול בחלב קוקוס משדרג את הטעמים כך שיכול להיות שייצא לכם אפילו יותר טעים מהמקור. פשוט המירו את החמאה שבמתכון במרגרינה או בשמן, ואת השמנת בקרם קוקוס או בשמנת צמחית על בסיס סויה שהיא גם דלת שומן, גם אינה מתוקה ובאופן כללי מושלמת לבישול. כאן אין צורך להיות דקדקנים בכמות מכיוון שמדובר בבישול ואם הוספתם קצת או יותר זה עניין שולי. אותו הדין גם לגבי מרקים המוקרמים בשמנת ואשר יהפכו לפרווה בקלות ללא כל הבדל.

עד פה כל התורה על איך להפוך מתכונים חלביים לפרווה. מקווה שעזרתי ושיצאתם נשכרים. אם יש לכם משהו נקודתי יותר, אני פה כרגיל מחכה לתגובות ולשאלות שלכם.

תגובות

תגובות

השארת תגובה

אשמח לשמוע מכם!

אולי יעניין אותך גם...

%d בלוגרים אהבו את זה: