מהר לפני שיגמר- עוגת משמישים הפוכה עם קרמל ושקדים

מהר לפני שיגמר- עוגת משמישים הפוכה עם קרמל ושקדים

עונת המשמשים מחזירה אותי תמיד אל הילדות. אל אותם הימים בהם לא היינו משועבדים לטכנולוגיה זו או אחרת, ואל אותם ימים בהם ילדים היו ממש יורדים לרחוב בכדי להיפגש ולשחק אחד עם השני, כשחודש אחד בשנה היה מוקדש לבילוי האהוב עלינו מכל: משחק ב"גוגואים".

בזיכרוני חוזרת אני תמיד אל אותה תמונה בה היה חוזר אבי מהשוק עם ארגז עמוס במשמשים ומיד מתחיל אצלנו בבית מבצע שימור הפרי המשגע הזה: ריבות היו מתבשלות על הגז, נאטמות בצנצנות ונשמרות במזווה, עוגות היו נאפות ומוקפאות לטובת הימים הבאים, ואילו אני – הייתי אוספת בחמדה את שלל ה"גוגואים" שהתקבל מכל הכבודה הזו, שוטפת אותם היטב, מייבשת ויורדת לגינה השכונתית עם שקית ענקית ומלאה בהם.

שם, בגינה התחולל הקרב האמיתי. עשרות רבות של ילדים התאספו שם, כל אחד עם שקית גוגואים משלו, כשהמנצח הגדול היה מי שברשותו היו הגוגואים הרבים ביותר. הגיבורים האמיתיים היו אלה שניצחו במשחקי הגוגואים וכך אספו לעצמם ערמות רבות מהם, ואילו אני – לא גיליתי לאף אחד שכל הגוגואים שיש לי בשקית הם בזכות הריבה שמתבשלת בביתי על הגז כרגע….

עונת המשמשים היא קצרה להכעיס. לא תשימו לב, והם כבר נעלמים מן המרכולים. לכן, את העוגה הזו חייבים, אבל חייבים להכין מהר. מהר לפני שייגמר. ותשמעו לי, תכינו אפילו כמה כאלה ותקפיאו לימים הבאים. ממש כמו פעם.

החומרים לבצק: (תבנית 28 עגולה מתפרקת)

IMG_9061-300x225

16 משמשים יפים ורכים
200 גרם חמאה בטמפרטורת החדר
1 כוס סוכר
4 ביצים
1 כף תמצית וניל איכותית
1 גביע (200 מ"ל) שמנת חמוצה
2.5 כוסות קמח רגיל
1 שקיק אבקת אפיה
80 גרם שבבי שקדים מולבנים
תרסיס שמן

החומרים לקרמל:

1 כוס סוכר
1/4 כוס מים חמימים
1/2 כפית גרידת לימון

אופן ההכנה:

מתחילים מהכנת הקרמל:
שופכים כוס סוכר לסיר קטן ומבשלים על אש גבוהה תוך כדי ערבוב עד להמסה. מוסיפים רבע כוס מים חמימים וממשיכים לערבב.

שימו לב – תוך כדי הפיכת הסוכר לקרמל הוא עובר מספר שלבים: בתחילה הוא הופך להיות גבשושי, כשהגושים בהמשך נמסים אט אט. בזמן שמוסיפים את המים יש להתרחק מעט מהאש כיוון שנוצר הר געש קטן בסיר, אך תוך מספר שניות הכל נרגע ותוך כדי ערבוב והמשך חימום כל הגושים שנוצרו בעקבות המים נעלמים גם הם והתערובת הופכת להיות נוזלית, מבריקה וחלקה. בשלב זה מוסיפים את גרידת הלימון ומכבים את האש.

קולאז_קרמל-300x300

מטגנים במחבת עם מעט תרסיס שמן את השקדים, תוך כדי ערבוב עד להזהבה קלה. מוציאים מהמחבת ושומרים בצלחת.

שוטפים את המשמשים וחוצים אותם לשניים. מסירים את הגלעינים ושומרים בצד בכדי ללמד את הילדים לשחק ב"גוגואים"…

מכינים את הבצק:

בקערת מיקסר ובמהירות גבוהה מקציפים חמאה עם סוכר במשך שתי דקות. מוסיפים את הביצים תוך כדי הקצפה בזו אחר זו וממשיכים להקציף יחד במשך 5 דקות נוספות.

מנמיכים את מהירות המיקסר ומוסיפים את תמצית הווניל, את מחצית מהשמנת החמוצה, כוס קמח ושקית אבקת אפיה, וממשיכים לערבל כחצי דקה. מוסיפים את יתרת השמנת והקמח וממשיכים לערבל עד שהתערובת מתאחדת לבצק.

מרכיבים את העוגה:

קולאז_עוגה-300x300

מרססים את תבנית העוגה בספריי שמן, על התחתית מפזרים את השקדים הקלויים ועליהם שופכים בזהירות את הקרמל. מסדרים את המשמשים בתבנית על הקרמל כשהצד החצוי שלהם כלפי מטה.

על המשמשים שופכים את תערובת העוגה ומיישרים את פני השטח שלה.

מכניסים לתנור ואופים בחום של 150 מעלות לזמן של כ-50 דקות עד שהעוגה מזהיבה, היא אינה רוטטת וקיסם הננעץ במרכזה יוצא יבש לחלוטין.

טיפ חשוב מאד: יש להניח בחלק התחתון של התנור תבנית מכוסה בנייר אפיה, משום שבזמן האפייה חלק מהקרמל המומס יכול לנזול מתוך התבנית החוצה. אז אם אתם לא רוצים לקרצף אחר כך את התנור, מומלץ מאד לעשות כן.

מוציאים את העוגה, מניחים אותה להתקרר על רשת בטמפרטורת החדר, ורק לאחר שהיא קרה לחלוטין יש להפוך אותה:

מפרידים בעזרת סכין את שולי העוגה מהתבנית.
מניחים על התבנית צלחת הגשה עגולה גדולה, (הצלחת צריכה להיות בגודל של התבנית או קצת יותר גדולה ממנה) הופכים את הצלחת ומניחים אותה על השיש.

פותחים את הסוגר של השוליים המתפרקות ומסירים אותן. מסירים בזהירות את תחתית המתכת של התבנית ואני ממליצה בחום שבזמן שאתם עושים את זה תקראו לבני המשפחה שיעמדו מסביבכם, כך שברגע שתצא התחתית כולם ביחד ייראו מה שיצא שם ויגידו יחד: וואוו!!!

הגוגואים הזכירו לכם סיפורי ילדות? שתפו אותי. וכמובן, אשמח לשמוע גם את דעתכם על העוגה הנהדרת הזו.

IMG_90411-300x225

 

תגובות

תגובות

השארת תגובה

אשמח לשמוע מכם!

אולי יעניין אותך גם...

%d בלוגרים אהבו את זה: