רושטי לביבת צי'פס תפוחי אדמה ובטטה

רושטי לביבת צי'פס תפוחי אדמה ובטטה

עשרים קילוגרמים של תפוחי אדמה מחכים לסבתא ראשל על מטר רבוע של שיש במטבח הקטן בדירת השיכון הישנה שלה ביפו. עוד כמה יחידות של בצלים, בקבוקי שמן ומחבתות לוהטות, והיא אוחזת בידיה את הפומפייה, ובסבלנות אין קץ מגרדת את תפוחי האדמה, ומכניסה אותם לתוך גיגית גדולה.

ידיה המיומנות יסחטו לאחר מכן את כל הכבודה הזו, יוסיפו קמח, ביצים ומלח וילבבו אותה ללביבות שריחן המשכר יינשא באוויר, יזחל במורד המדרגות, וידרבן את האורחים המגיעים להדלקת נר ראשון של חנוכה להזדרז ולהגיע.

או אז יוציא סבא איזק, ממקום מסתורה, את חנוכיית הפלדה שיצק במו ידיו, וכל המשפחה תנעים בזמירות החג, תוך פזילה לערימת הלביבות הענקית שמחכה בצד.

לביבות תפוחי אדמה, לאטקס אם תרצו, מככבות אצלנו בחג החנוכה, וזה הזמן להכיר גם את אחותן שמעבר להרים הירוקים – הרושטי. לביבה גדולה במיוחד שמקורה בשוויץ, והיא מוגשת שם כלאחר כבוד בארוחת בוקר שגרתית. לא מחכים לחג מיוחד החבר'ה האלה, הם יודעים מה זה טוב.

ההבדל היחידי בין הלאטקס שלנו לרושטי הוא בכך שהרושטי אינה כוללת כל מרכיבים נוספים שדרושים להדבקת הלביבה כגון קמח או ביצה. העמילן של תפוחי האדמה הוא זה שעוזר לכל המרכיבים להדבק יחד, ומה שמתקבל בעצם זה סוג של לביבת צ'יפס נהדרת, שיהיה מעולה להכין גם בחנוכה לארוחת בוקר או ערב טעימה במיוחד, ולהגיש עם ביצת עין או ביצה עלומה מעל, ותוספת של שמנת חמוצה בצד.

את הרושטי היום נכין משני סוגים של תפודים – תפוחי אדמה רגילים ובטטות. מכיווון שזמן הטיגון של הבטטות הוא קצר מזה של תפוחי האדמה, יש לטגן את הרושטי באש בינונית ובכך לעזור למרכיבים להתרכך היטב ולא להישרף מבחוץ.

טיפ קטן לחיים קלים – באם תכינו את הרושטי על כל גודל המחבת, אין תרווד שהוא מספיק גדול בשביל להפוך אותה במכה אחת, ולכן, כשהופכים אותה היא עלולה מעט להתפרק. זה ממש לא נורא! פשוט מהדקים מחדש את הלביבה למחבת, והופ, היא חוזרת להיות שלמה. אני בכלל אוהבת להכין אותן בגודל המתאים בדיוק לגודל של תרווד וכך הן נהפכות בקלות. הן עדיין יוצאות מספיק גדולות, וזה נראה לי עדיף וגם מתאים יותר למנה אישית.

IMG_61331-mnc7z3bb9oak82ze0ffbnlj2zwr7th9sv6fzb436eo

ואחרי כל הסיפורים וההקדמות, קדימה, למתכון:

רושטי תפוחי אדמה ובטטה (8-10 לביבות בקוטר של 10 ס"מ)

החומרים:

3 תפוחי אדמה גדולים
1 בטטה
1 בצל בינוני
200 גרם חמאה (משתמשים לפי הצורך, פרטים במתכון)
שמן קנולה לטיגון (לפי הצורך, פרטים במתכון)
כפית פפריקה מתוקה
מלח

תוספות:

(לא חובה אך מומלץ בחום)
ביצה עין או ביצה עלומה
שמנת חמוצה

אופן ההכנה:

קולפים את תפוחי האדמה ואת הבטטה ומגרדים אותם בפומפייה או במעבד מזון. הגירוד צריך להיות בחלק הגס יותר של הפומפייה.

קולפים את הבצל ואותו דווקא כן מגרדים בחלק הדק יותר של הפומפייה.

מערבבים את תפוחי האדמה, הבטטה והבצל בקערה, מוסיפים את הפפריקה וממליחים מעט.

ממיסים במחבת 10 גרם חמאה וכפית שמן.

לוקחים חופן מהתערובת של תפוחי האדמה ומניחים על השומן המומס.

מסדרים את התערובת על המחבת בצורת עיגול ודוחסים אותה בעזרת מזלג, כך שהתפודים המגורדים ייצמדו היטב זה לזה.

קולאז

על הלביבה מניחים עוד פיסה קטנה של חמאה.

מנמיכים את האש וממשיכים לטגן על אש בינונית/נמוכה עד שהלביבה מזהיבה מצידה האחד.

הופכים את הלביבה בעזרת תרווד לצידה השני וברגע שגם הוא מזהיב, לביבתנו השוויצרית מוכנה ועוברת לנייר סופג.

חוזרים על הפעולה של המסת החמאה והשמן והטיגון עם כל הכמות. (אל תנסו לחסוך בשמן, זה לא המקום והזמן, ובכל זאת אתם יודעים, חנוכה וזה..)

חשוב מאד – את הלביבות המוכנות מניחים כל אחת בנפרד על הנייר הסופג. לא מניחים את הלביבות זו על זו, כי הן תתפרקנה. מהנייר הסופג פשוט מחליקים אותן לצלחות אישיות ומגישים.

מנסיון – כמו הפנקייק הראשון, כך גם הרושטי הראשונה בדרך כלל מתפרקת יותר, לא נורא. ביס אחד טעים לטבחים וממשיכים. מכאן הכל ילך חלק.

מגישים עם ביצה עלומה או ביצת עין ושמנת חמוצה.

IMG_6134

מעדן אמיתי! וקבלו עוד רעיון שהבן שלי נתן – לשים את הרושטי עם הביצה על המבורגר! הולכת לנסות. ואתם?

תגובות

תגובות

השארת תגובה

אשמח לשמוע מכם!

אולי יעניין אותך גם...

%d בלוגרים אהבו את זה: