סדר בארון התבלינים – כל מה שרציתם לדעת על מה שמכניס טעם וריח לאוכל

סדר בארון התבלינים – כל מה שרציתם לדעת על מה שמכניס טעם וריח לאוכל

סדר בארון התבלינים – כל מה שרציתם לדעת על מה שמכניס טעם לאוכל

לכל אחד מאיתנו יש את התבלינים הקבועים שהוא משתמש בהם באופן קבוע, אם מתוך הרגל לטעם וצבע מסוים של מנה מוכרת ואהובה, ואם דווקא מתוך פחד להתנסות בגוון חדש ושונה של טעם.

גם אני, יש להודות על האמת, משתמשת בכמה תבלינים בסיסיים ועיקריים אך פה ושם נופל לידי תבלין חדש שאני ממש מצטערת שגיליתי אותו רק עכשיו, ואיפה הייתי כל הזמן הזה…

סבי עליו השלום, היה טוען כי התבלינים מקלקלים את הטעם של האוכל, ובכך יצר דורות שלמים שייצרו תבשילים שבסיסם נטו חומרי גלם משובחים, כך שאני די יכולה לומר שהתבלין העיקרי שעליו גדלתי היה מלח, ואולי קצת פפריקה לצבע.

כהרגלי, כאחרונת הנכדות הסוררות אני יכולה להעיד שאני הולכת ומתפתחת גם בנושא הזה, ויעיד על כך ארון התבלינים המבולגן לתפארת שלי. מבולגן אבל עדיין מאד מאופק בטעמים שלו. החלטתי לעשות סדר, גם אם ווירטואלי, ולפרט את סוגי התבלינים הפופולריים ביותר ומה עושים איתם.

פפריקה – התבלין הפופולרי אולי יותר מכולם. אפשר למצוא פפריקה מתוקה, חריפה, עם וללא שמן, וגם בטעם מעושן. תפקידה העיקרי הוא להוסיף צבע אדום בוהק למאכל וכן חריפות במידה ומשתמשים בזו החריפה. אני תמיד אוהבת להשתמש במתוקה כך שאוכל להוסיף את כמות הצבע לפי טעמי ועבור החריפות מוסיפה פלפל. ניתן להשתמש בה כמעט לכל תבשיל, מרק, דגים, רטבים, תבשילי ירקות ועוד.

כורכום – תפקידו העיקרי הוא לצבוע את האוכל בצהוב, ויתווספו אליו עוד תכונות בריאותיות המיוחסות אליו. יש להוסיף מעט ממנו בכדי שלא ישתלט על טעם המאכל, ושלא יצבע בצהוב יתר על המידה. הולך יופי עם פפריקה ושניהם יחד יוצרים צבע מדהים לאוכל. נהדר במרקים, אורז, קציצות, עוף, תפוחי אדמה וכל תבשיל אחר שמשתלב עם גוון צהבהב.

קינמון – מוסיף מתקתקות עדינה ואפשר להשתמש בו לא רק בעוגה אלא גם בתבשילים שרוצים לתת להם ארומה מתקתקה. קמצוץ ממנו בקציצות יעשה נפלאות, בעוף עם מרינדה מתקתקה או עם כבש.

ציפורן – חברו הטוב של הקינמון, טעמו קצת חריף יותר ויש להשתמש אך בקמצוץ ממנו. נהדר להוסיפו לעוגה מתובלת או למאכלי בשר.

אגוז מוסקט  – מעולה להעשרת טעמם של רטבים כגון רוטב שמנת לפסטה, מצוין עם כבד מטוגן או כתוספת למרק קטיפתי. יש להשתמש רק בקמצוץ קטן ממנו כתוספת למנה משום שטעמו מאד משתלט, וההבדל בין מנה נהדרת לבין מנה הרוסה הוא קרוב מאד ומותנה בכמות המתאימה שלו.

כמון – נהדר למאכלים בעלי תיבול מזרחי מובהק. ניתן להוסיף לרוטב של פסטה בכדי לתת לו גוון קצת שונה של טעם, לאורז אדום, למרקים ותבשילים.

אורגנו – בעיקר משמש לתיבול רטבי עגבניות לפסטה וכל הקשור לאוכל איטלקי. ניתן להוסיף לרטבי פיצה, לזניה וכיוצא בזה.

קארי – תיבול הודי המקנה לאוכל טעם אוריינטלי מובהק ומוסיף לו גוון צהבהב. ניתן להוסיף למאכלי עוף ובשר, אורז, תפוחי אדמה ותבשילים. מעט מן התבלין הזה והאוכל יהפוך להיות ארוחה בסגנון הודי.

אבקת שום – למרות שאין כמו שום טרי באוכל, אבקת שום מחזקת את הטעם ומוסיפה רבות. ניתן להוסיף לכל דבר שיש בו שום או כשמתעצלים לכתוש שיני שום טריות ורוצים להשתמש בתחליף מהיר. מתאים מאד לרטבים, לתיבול מאכלי בשר ועוף, מאכלי ירקות ותפוחי אדמה.

פלפל / פלפל אנגלי / לבן – בגדול, פלפל זה פלפל ותפקידו לתת חריפות לאוכל. יש סוגים שונים של פלפלים והאמת שבכמות הקטנה שבה מתבלים ההבדל שבטעם שלאהם כמעט ולא מורגש. הייחודי יותר הוא הפלפל הלבן שבו ניתן לתבל מאכלים, מרקים ורטבים לבנים מבלי שייצבעו בשחור.

סומאק – תבלין ים תיכונים אדום וחמצמץ המתאים מאד לתיבול של סלטים, מאכלי בשר, דגים, ואפילו אורז. כל מה שמתאים בו לימון יקבל אליו באהבה גם קמצוץ של סומאק שאף יעטר אותו בנקודות אדמדמות קטנות וחמודות.

קימל – ניתן להוסיף כמובן ללחמים, לחמניות ואף לאורז, כמו כן מעשיר בטעם רטבים עשירים של עגבניות והולך מצוין עם דגים חריפים ברוטב ושקשוקה.

הל – הגוון המעושן והייחודי שלו יוסיף טעם לא רק לקפה אלא גם לאורז, מאכלי בשר ואפילו עוגות ועוגיות. עוגת קפה עם הל כבר עשיתם? זה הזמן לנסות.

זנגוויל (ג'ינג'ר) – כמו באבקת השום, כמובן שאין כמו זנגוויל טרי, אך לא תמיד זה בנמצא וכשמתחשקת מנה עם טעמים אקזוטיים יותר, התבלין יעשה יופי של עבודה. מתאים לתיבול מאכלים בעלי אופי אסיאתי. מצויין במרקים, תבשילי עוף ובשר, מוקפצים, וכאלה המבושלים בחלב קוקוס.

תערובות

ראס אל חנות – תערובת צפון אפריקאית שמקורה בלפחות 15 תבלינים שונים שבסיסם קינמון, ציפורן ופלפל. מתאימה במיוחד לתיבול קציצות, תבשילים ארוכים ומרקים.

גריל עוף – מצוינת לתיבול חלקי העוף השונים. ניתן לערבב עם מעט שמן זית ולמרוח את החלקים ולצלות אותם על האש אך לא רק. התבלין יוסיף טעם פיקנטי ומיוחד גם לתבשילי ירקות ורטבים שונים.

תבלין לשווארמה – מתאים לתיבול שווארמה ביתית מהודו או פרגיות, כמו כן ניתן לתבל איתו חלקי עוף לצלייה על הגריל או להוסיף לתבשילי ירקות להוספת טעם קצת שונה.

בהרט – תערובת תבלינים הכוללת בתוכה אגוז מוסקט, ציפורן, זרעי כוסברה, הל וקינמון, ואשר פופולרית בעיקר במטבח הערבי והעיראקי. התערובת בעלת גוון צהוב, גם צובעת את המאכל וגם מעניקה לו טעם נפלא. היא מתאימה בעיקר לתיבול מאכלי אורז, מאכלי בשר ועוף (בעיקר בישולים ארוכים וקדירות), קובות וקציצות.

חוואיג' למרק – תערובת תבלינים מהמטבח התימני והמכילה כורכום, כמון, כוסברה, חילבה ועוד. טובה להעשרת הטעם של מרקים ובעיקר כאלה כבדים כגון מרק רגל, מרק שעועית. יחד עם זאת גם מרק עוף פשוט יקבל אותו באהבה. ניתן להוסיף גם למאכלי בשר ועוף בכדי לקבל טעם אחר למאכל.

טוסקנה – תערובת המבוססת בעיקרה על מלח ים אטלנטי , שום ועשבי תיבול. מתאימה כתיבול תפוחי אדמה, אנטיפסטי, פיצות פסטות וכן מצוינת להוספה במיטבלים.

קייג'ון (או קייטג'ון) –  תבלין אמריקאי שמתאים מאד למנות אפויות בתנור כגון תפוחי אדמה, עופות ודגים.  התבלין כולל חרדל, צ'ילי ואורגנו וכן פפריקה כמון ושום.

ואלו היו על קצה המזלג, או הכפית אם תרצו – השימושים העיקריים שאני עושה בתבלינים הללו. אני מקווה שנהניתם ואשמח לשמוע על עוד שימושים לתבלינים שאתם משתמשים בהם.

 

 

תגובות

תגובות

השארת תגובה

אשמח לשמוע מכם!

אולי יעניין אותך גם...

%d בלוגרים אהבו את זה: