מג'דרה צמחונית צבעונית

מג'דרה צמחונית צבעונית

מי מאיתנו לא מכיר את המאכל הזה? תבשיל מזרח תיכוני מובהק שניתן למצוא במבחר גדול של גרסאות המותאמות לזמן ולמקום. יש מי שמוסיפים לו נתחי עוף, או בשר אך הבסיס למג'דרה הוא כמובן אורז, עדשים והמון בצל מטוגן. השילוב של אורז ועדשים יוצר מנה, שמעבר להיותה כל כך ביתית ומנחמת, היא עשירה בחלבונים ולכן יכולה להיחשב כמנה בשרית ולהיאכל כפי שהיא, ללא תוספות.

במתכון שבחרתי להגיש לכם הפעם, הוספתי לאורז ולעדשים גם בורגול, ועוד שתי תוספות מקסימות של פטריות שיטאקי ורצועות גזר. את פטריות השיטאקי הטריות ניתן להשיג היום בכל המרכולים והן משמשות תחליף נהדר לבשר במנה הזו בשל היותן מאד בשרניות ועשירות מבחינה תזונתית. אי לכך, התבשיל שיירקח כאן היום, מתאים מצד אחד לשמש כארוחה מפסקת של תשעה באב בשל היותו צמחוני, עשיר ומשביע מאד, ולמקפידים – נחשב כדבר מזון אחד, הנדרש על פי ההלכה, ומצד שני יכול לפאר כל שולחן חגיגי כתוספת נפלאה, טעימה וצבעונית.

לפני הכנת המג'דרה יש לפצוח בהכנות מוקדמות, ולכן יש לקרוא את ההוראות היטב עד הסוף לפני שמתחילים.

החומרים:
2 כוסות אורז בסמטי
1 כוס בורגול גס (המידה לפני השריה)
1 כוס עדשים ירוקות (המידה לפני השריה)
2 בצלים גדולים קלופים וקצוצים
3 שיני שום כתוש
1 מארז פטריות שיטאקי טריות
2 גזרים קלופים ומגוררים בפומפיה או מעבד מזון
כפית שטוחה כרוכום
מלח לפי הטעם
מים
שמן קנולה

 

אופן ההכנה:
משרים את העדשים בקערה מלא מים למשך 12 שעות. (ראו טיפ בסוף המתכון), מסננים ומבשלים כ- 15 דקות מרגע הרתיחה. מסננים ושומרים בצד.
בקערה נוספת מלאה במים משרים את הבורגול לשעה, מסננים ומבשלים כחמש דקות מרגע הרתיחה. מסננים ושומרים בצד.
אנו רוצים שגם העדשים וגם הבורגול ישמרו על פריכותם ולא יהפכו לעיסה, ולכן יש להימנע מבישול יתר.

שוטפים את הפטריות (טיפ בסוף המתכון), קוצצים את רגליהן ופורסים אותן בעזרת סכין חדה.
מחממים כרבע כוס שמן במחבת גדולה, מטגנים את הבצל עד שמתחיל להזהיב מעט ומוסיפים את השום הכתוש, מערבבים כדקה ומוסיפים את הגזר המגורר, מטגנים יחד כשלוש דקות ומוסיפים את הפטריות. ממשיכים לטגן עד שהפטריות משנות את מרקמן ומתרככות. מוסיפים מלח, פלפל וכורכום ורבע כוס מים רותחים, וממשיכים לבשל כחמש דקות נוספות. מכבים את האש.
מעבירים למחבת את הבורגול והעדשים המבושלים ומערבבים.

במקביל מכינים את האורז:
מחממים כרבע כוס שמן בסיר. מוסיפים את האורז ומטגנים מעט.
יש לטגן את האורז בחום לא גבוה בכדי לא לשרוף אותו. מוסיפים 3 כוסות מים רותחים ומלח ומביאים שוב לרתיחה. מנמיכים את האש וסוגרים מכסה. מבשלים כרבע שעה, פותחים את המכסה ומערבבים קלות. סוגרים שוב את המכסה ומבשלים כעשר דקות נוספות. טועמים את האורז וכשהוא מוכן מכבים את האש ומשאירים עם מכסה סגור למשך 15 דקות לפחות.
מעבירים את האורז למחבת עם תערובת הירקות, העדשים והבורגול ומערבבים עד לקבלת תערובת אחידה.
החום של האורז מחמם מחדש את הירקות שכבר התקררו במחבת ולכן אין צורך בחימום נוסף. ישר לשולחן!

* טיפ לגבי השריית העדשים:
אני מציעה שאם כבר אתם משרים עדשים, אז על הדרך תשרו את כל העדשים שבחבילה. את העדשים המושרות ניתן להקפיא בתוך קופסא שעליה תשימו מדבקה עם תוכן הקופסא ותאריך, ובפעם הבאה שתכינו מג'דרה תחסכו את זמן ההשריה. כל שיהיה עליכם לעשות זה לשפוך מים קרים על העדשים הקפואות ולחכות שהן תפשרנה.

* טיפ לגבי שטיפת פטריות השיטאקי:
אני מכירה את התאוריות בדבר כך שלא שוטפים פטריות, אך לגבי הפטריות הללו אני ממליצה שכן לשטוף אותן ולאחר השטיפה לתת לכל פטריה סחיטה קלה שתגיר מהן את הנוזלים (הן ממש כמו ספוג) ולייבש מעט במגבת.

IMG_31877777-300x225

תגובות

תגובות

השארת תגובה

אשמח לשמוע מכם!

אולי יעניין אותך גם...

%d בלוגרים אהבו את זה: